Zarejestruj

Projekty »

Jak widzi, słyszy i … czuje robot? Naucz się widzieć świat jego „zmysłami” i bądź twórcą lepszej przyszłości. Edycja 2023

Projekt odwołany!
:: Projekt U144 (Szczegóły)
Adresaci
przedszkole, szkoła podstawowa - klasy I-IV, szkoła podstawowa - klasy V-VIII, szkoła ponadpodstawowa, studenci, rodzice, dziadek i babcia
Forma prezentacji
doświadczenie, pokaz, wykład
Nauki i sztuki
automatyka, elektronika i elektrotechnika, informatyka, informatyka techniczna i telekomunikacja
Przedmioty
informatyka, technika, technologia informacyjna, zajęcia komputerowe, zajęcia techniczne
Organizator
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
Wydział Ekonomiczny
Autor
dr Jarosław Banaś
Terminy
Czas trwania projektu: 1 godz. (45 min.)

Miejsce realizacji: Wydział Ekonomiczny (Aula III)
Adres: Lublin, Plac Marii Curie-Skłodowskiej 5

Inne projekty w tym miejscu

Rozwój techniki i informatyki wpływa na przeobrażenia w życiu każdego człowieka. Coraz więcej (najczęściej powtarzalnych) prac wykonują za nas maszyny.
Istnieje wiele obszarów ich wykorzystania, m.in. tam, gdzie prace wymagają bardzo dużej siły, tam gdzie są niebezpieczne, gdzie wymagana jest bardzo duża
precyzja wykonania itp. Roboty mogą posiadać możliwości poruszania się, rozpoznawania obrazów i podejmowania decyzji (często w bardzo szerokim
zakresie). Między innymi i ta tematyka jest poruszana na zajęciach na kierunku Logistyka, na Wydziale Ekonomicznym UMCS.

Dzięki konstruowaniu małych robotów edukacyjnych, wszyscy możemy rozwijać swoją wiedzę z logistyki, informatyki i techniki, testując różne rozwiązania
sprzętowe i programistyczne. Dzięki elastycznym i rozwojowym konstrukcjom relatywnie łatwo jest dodawać nowe czujniki, implementować i testować nowe
algorytmy. Takie roboty coraz lepiej analizują otaczające je środowisko a przez to stają się „bardziej inteligentne”. Takie konstrukcje mogą być później wdrażane
w przedsiębiorstwach a ich implementacja przyczynić się może do osiągania większych zysków.
Istotnym elementem właściwego działania robotów są właśnie różnego rodzaju czujniki dające informacje o otaczającym świecie. Są odpowiednikiem zmysłów
m.in. wzroku, słuchu, dotyku itp.

W prezentacji wykorzystane zostaną m.in.:

  • czujniki dotykowe,
  • działające w oparciu o światło (podczerwień, kamery, kolor, laserowe),
  • dźwiękowe (ultradźwiękowe),
  • magnetyczne,
  • temperatury.

 Spotkanie składać się będzie z dwóch części:

  1. Wykładu wprowadzającego dotyczącego różnego rodzaju czujników mających zastosowanie w budowie robotów edukacyjnych z ogólnodostępnych na
    rynku komponentów przez amatorów i profesjonalistów.
  2. Pokazu interesujących możliwości takich czujników – wykonamy kilka ciekawych eksperymentów z ich udziałem. Spróbujemy „ożywić elektronikę”.
    Zobaczymy jak roboty „widzą, słyszą i czują”. :-)

- - - - - - - - - 

Źródło zdjęcia: archiwum własne.

  • Foto