Zarejestruj

Projekty »

Tort budżetowy. Jak go podzielić?

:: Projekt K244 (Szczegóły)
Adresaci
szkoła ponadpodstawowa
Forma prezentacji
dyskusja, inscenizacja, prezentacja multimedialna, warsztat
Nauki i sztuki
nauki o polityce i administracji, nauki prawne
Przedmioty
ekonomia w praktyce, historia i społeczeństwo, podstawy prawa, wiedza o społeczeństwie
Organizator
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Wydział Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji
Autorzy
dr hab. Monika Münnich (kierownik),
Aleksandra Zaparta, Anna Łapińska, Cezary Pierzchała, Dawid Kasperski, Emilia Zmysłowska, Jakub Stankowski, Mikołaj Wiśniewski, Nikola Lisowska, Mateusz Szrajer, Patryk Wawer, Aleksandra Skainowska
Terminy
Czas trwania projektu: 2 godz. (90 min.)
Edycja zakończona
Czwartek 2024-09-19 10:00 - 12:00
Wolne miejsca: 3
Edycja zakończona
Czwartek 2024-09-19 12:00 - 14:00
Wolne miejsca: 6

Miejsce realizacji: Collegium Joannis Pauli II (C 608)
Adres: Lublin, Aleje Racławickie 14
(wejście do gmachu od strony ul. Łopacińskiego)

Inne projekty w tym miejscu

Uczestnicy projektu poprzez kreatywną i aktywną pracę w grupach oraz udział w debacie prawniczej będą mogli zapoznać się z podstawowymi zasadami tworzenia oraz funkcjonowania instytucji jaką jest budżet państwa. Celem warsztatów jest zwrócenie uwagi uczniów na odpowiedzialną rolę zarówno osób inicjujących procedurę budżetową, jak i władzy ustawodawczej, która ostatecznie decyduje nad projektem budżetu.  

Dzięki udziałowi w debacie, uczniowie dostrzegą, że ustawa budżetowa nie jest oderwanym od rzeczywistości aktem prawnym, ale niezbędnym do właściwego funkcjonowania państwa dokumentem. Zostanie także wskazana potrzeba odpowiedzialnego rozdzielania środków budżetowych, w odpowiednim stopniu rozdysponowanych na cele publiczne oraz aby nie doprowadzić do sytuacji nadmiernego zadłużania państwa. 

Podstawową cechą społeczeństwa obywatelskiego jest świadomość potrzeb zarówno wspólnoty, politycznych i społecznych oraz dążenie do ich zaspokajania, a także indywidualnych potrzeb poszczególnych grup lub osób. Postawa wskazująca zainteresowanie sprawami państwa oraz poczucie odpowiedzialności za jego dobro jest pożądaną cechą właściwie uczestniczącego w życiu społecznym człowieka. Uczniowie uzyskają wiedzę o cechach i funkcjach budżet, zasadach jego funkcjonowania w życiu społecznym oraz o politycznych uwarunkowaniach procesu tworzenia i stosowania prawa. 

Efektem, jaki chcieliby uzyskać autorzy projektu jest zwrócenie uwagi na rolę prawa jako narzędzia realizacji potrzeb społecznych i politycznych, a także wypracowanie postawy odpowiedzialnego dysponowania pieniędzmi publicznymi. Ponadto, zajęcia warsztatowe mają na celu wypracowanie wśród uczniów umiejętności współdziałania. Uczniowie będą bowiem mieli możliwość wykazania chęci odpowiedzialnej współpracy w zespole, przyjmując zróżnicowane role, z właściwą organizacją i podziałem zadań.