Zarejestruj

Projekty »

Rozmowy z maszyną: człowiek kontra robot

:: Projekt K208 (Szczegóły)
Adresaci
rodzice
Dla niepełnosprawnych
niedowidzących, niepełnosprawnych ruchowo, z innymi niepełnosprawnościami
Forma prezentacji
prezentacja multimedialna
Nauki i sztuki
filozofia, nauki o komunikacji społecznej i mediach
Przedmioty
etyka, filozofia, technologia informacyjna
Organizator
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Wydział Nauk Społecznych
Autorzy
dr hab., prof. uczelni Małgorzata Gruchoła (kierownik),
dr Łukasz Sarowski
Terminy
Czas trwania projektu: 1 godz. (45 min.)
Edycja zakończona
Wtorek 2024-09-17 12:00 - 13:00
Wolne miejsca: 25

Miejsce realizacji: Collegium Joannis Pauli II (C 605)
Adres: Lublin, Aleje Racławickie 14
(wejście do gmachu od strony ul. Łopacińskiego)

Inne projekty w tym miejscu

W dyskursie naukowym zakorzenił się już termin „zwrot algorytmiczny” (Uricchio, 2011). Liczni badacze piszą o kształtowaniu się:

  • „tożsamości algorytmicznej” (Cheney-Lippold, 2011),
  • „ideologii algorytmicznej” (Mager, 2012),
  • „algorytmicznego życia” (Amoore, Piotukh, 2016),
  • „władzy algorytmów” (Kreft, 2018),
  • „kultury algorytmów” (Szpunar, 2019).

Podejmowane są również próby definiowania, obok sociologii ludzi,  „socjologii algorytmów” (Szpunar, 2019). Jak stwierdza Jan Kreft (2018), „żyjemy w «epoce algorytmu»”, czyli w środowisku implikowanym wpływem decyzji podejmowanych przez algorytmy.

Ale, czy tylko decyzji? Jesteśmy także świadkami kształtowania się nowego, hybrydowego, humanoidalnego modelu komunikacji, będącego środowiskiem ekspansji nie-ludzkich bytów.

 

Pytania badawcze:

1. jakie konsekwencje niesie ze sobą zastosowanie technologii sztucznej inteligencji w procesie komunikacji?

2. jakie implikuje zmiany w postrzeganiu ról nadawczo-odbiorczych w dobie algorytmów i AI?

Celem wykładu jest analiza ról nadawczo-odbiorczych w kolejnych pokoleniach medialnych, implikowanych rozwojem technologicznym  w aspekcie poznawczych, ontologicznych, aksjologicznych i metodologicznych wymiarów antropocentryzmu.

Hipotezy badawcze:

H1: Zastosowanie technologii AI w komunikacji implikuje zmiany we wszystkich czterech rodzajach antropocentryzmu (poznawczy, ontologiczny, metodologiczny, aksjologiczny) wyróżnionych przez Ewę Bińczyk, determinując funkcjonowanie nowych ról nadawczo-odbiorczych. 

H2: Projektowanie społecznej AI prowadzi do postrzegania humanoidów w kategoriach wykraczających poza przedmiotowe ich traktowanie.  Perspektywa ta oznacza zmianę roli człowieka w modelu komunikacji.

Metody badawcze: ogólnopolskie badanie ankietowe (CAWI, N=1053). Dane zebrane w okresie 15-20.09.2023 r.   

 

Antopocentryzm:

Umieszcza jednostkę ludzką w centrum zainteresowań badawczych. Uznaje prymat człowieka i tego, co ludzkie nad innymi bytami nie-ludzkimi (np. robotami humanoidalnymi).

Cztery wymiary antropocentryzmu (Ewa Bińczyk):

1. poznawczy: przyjmowanie perspektywy ludzkiej w każdej sytuacji;

W kontekście robotyki społecznej generuje pytania o zdolności poznawcze AI i ich konsekwencje;

2. ontologiczny: człowiek najważniejszy w hierarchii bytów;

W kontekście robotyki społecznej generuje pytania o podmiotowość, pozycję AI (nie-ludzkiego bytu) w hierarchii bytów, zakres autorstwa AI;

3. metodologiczny: koncentrowanie się na sprawczej roli człowieka, przy jednoczesnym ingerowaniu bytów nie-ludzkich;

W kontekście robotyki społecznej implikuje pytania o autonomiczność, sprawczość;

4. aksjologiczny: wartości ludzkie jako nadrzędne i bezdyskusyjne;

W kontekście robotyki społecznej nasuwa pytania o wartość komunikatu i informacji wytworzonych przez AI, ocenę komunikacji z bytem nie-ludzkim (robotem, humanoidem).