Projekty »
Rozmowy z maszyną: człowiek kontra robot
:: Projekt K208 (Szczegóły) | |
Terminy |
Czas trwania projektu: 1 godz. (45 min.) |
Miejsce realizacji: Collegium Joannis Pauli II (C 605)
Adres: Lublin, Aleje Racławickie 14
(wejście do gmachu od strony ul. Łopacińskiego)
W dyskursie naukowym zakorzenił się już termin „zwrot algorytmiczny” (Uricchio, 2011). Liczni badacze piszą o kształtowaniu się:
- „tożsamości algorytmicznej” (Cheney-Lippold, 2011),
- „ideologii algorytmicznej” (Mager, 2012),
- „algorytmicznego życia” (Amoore, Piotukh, 2016),
- „władzy algorytmów” (Kreft, 2018),
- „kultury algorytmów” (Szpunar, 2019).
Podejmowane są również próby definiowania, obok sociologii ludzi, „socjologii algorytmów” (Szpunar, 2019). Jak stwierdza Jan Kreft (2018), „żyjemy w «epoce algorytmu»”, czyli w środowisku implikowanym wpływem decyzji podejmowanych przez algorytmy.
Ale, czy tylko decyzji? Jesteśmy także świadkami kształtowania się nowego, hybrydowego, humanoidalnego modelu komunikacji, będącego środowiskiem ekspansji nie-ludzkich bytów.
Pytania badawcze:
1. jakie konsekwencje niesie ze sobą zastosowanie technologii sztucznej inteligencji w procesie komunikacji?
2. jakie implikuje zmiany w postrzeganiu ról nadawczo-odbiorczych w dobie algorytmów i AI?
Celem wykładu jest analiza ról nadawczo-odbiorczych w kolejnych pokoleniach medialnych, implikowanych rozwojem technologicznym w aspekcie poznawczych, ontologicznych, aksjologicznych i metodologicznych wymiarów antropocentryzmu.
Hipotezy badawcze:
H1: Zastosowanie technologii AI w komunikacji implikuje zmiany we wszystkich czterech rodzajach antropocentryzmu (poznawczy, ontologiczny, metodologiczny, aksjologiczny) wyróżnionych przez Ewę Bińczyk, determinując funkcjonowanie nowych ról nadawczo-odbiorczych.
H2: Projektowanie społecznej AI prowadzi do postrzegania humanoidów w kategoriach wykraczających poza przedmiotowe ich traktowanie. Perspektywa ta oznacza zmianę roli człowieka w modelu komunikacji.
Metody badawcze: ogólnopolskie badanie ankietowe (CAWI, N=1053). Dane zebrane w okresie 15-20.09.2023 r.
Antopocentryzm:
Umieszcza jednostkę ludzką w centrum zainteresowań badawczych. Uznaje prymat człowieka i tego, co ludzkie nad innymi bytami nie-ludzkimi (np. robotami humanoidalnymi).
Cztery wymiary antropocentryzmu (Ewa Bińczyk):
1. poznawczy: przyjmowanie perspektywy ludzkiej w każdej sytuacji;
W kontekście robotyki społecznej generuje pytania o zdolności poznawcze AI i ich konsekwencje;
2. ontologiczny: człowiek najważniejszy w hierarchii bytów;
W kontekście robotyki społecznej generuje pytania o podmiotowość, pozycję AI (nie-ludzkiego bytu) w hierarchii bytów, zakres autorstwa AI;
3. metodologiczny: koncentrowanie się na sprawczej roli człowieka, przy jednoczesnym ingerowaniu bytów nie-ludzkich;
W kontekście robotyki społecznej implikuje pytania o autonomiczność, sprawczość;
4. aksjologiczny: wartości ludzkie jako nadrzędne i bezdyskusyjne;
W kontekście robotyki społecznej nasuwa pytania o wartość komunikatu i informacji wytworzonych przez AI, ocenę komunikacji z bytem nie-ludzkim (robotem, humanoidem).