Zarejestruj

Projekty »

Kooperacja czy zdrada, czyli dylemat więźnia. Zastosowanie teorii gier w analizie zachowań strategicznych przedsiębiorstw.

:: Projekt UP222 (Szczegóły)
Adresaci
szkoła ponadpodstawowa, studenci, przedsiębiorca, samorządowiec, pracownik innej uczelni
Forma prezentacji
ćwiczenia, doświadczenie, dyskusja, prezentacja multimedialna, wykład
Nauki i sztuki
ekonomia i finanse
Przedmioty
ekonomia w praktyce, podstawy przedsiębiorczości
Organizator
Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
Wydział Agrobioinżynierii
Autor
mgr inż. Aneta Zakrzewska
Terminy
Czas trwania projektu: 1 godz. (45 min.)
Edycja zakończona
Środa 2024-09-18 10:00 - 11:00
Brak wolnych miejsc

Miejsce realizacji: Uniwersytet Przyrodniczy - ul. B. Dobrzańskiego 37 (64)
Adres: Lublin, ul. B. Dobrzańskiego 37

Inne projekty w tym miejscu

Jednym z klasycznych problemów rozpatrywanych przez teorię gier jest dylemat (paradoks) więźnia. Grę wymyślili M. Dresher i M. Flood w 1950 r.

Dylemat więźnia ilustruje zagadnienie racjonalnego uzasadnienia braku współpracy. W istocie zastosowanie tej gry wykracza znacznie poza sytuację dylematu
dwóch podejrzanych o przestępstwo. Gracze, nie kontaktując się z sobą, mają do wyboru: lojalność wobec towarzysza (nie przyznanie się przy założeniu, że on też
się nie przyzna) lub zdradę: przyznanie się i wrobienie kolegi w zamian za złagodzenie kary.
Paradoks więźnia modeluje wiele zjawisk ekonomicznych, dla których jednostki racjonalnie dbające o swoje interesy doprowadzają do wyniku niekorzystnego dla
wszystkich, w tym i dla nich samych.
Podczas wykładu słuchacze poznają zasady gry oraz praktyczne przykłady jej zastosowania.

  • Foto