Projekty »
Konsument V4 na rynku żywności ekologicznej
:: Projekt UP218 (Szczegóły) | |
Terminy |
Czas trwania projektu: 1 godz. (45 min.) |
Miejsce realizacji: Collegium Agronomicum II (2)
Adres: Lublin, ul. Akademicka 15
Współczesny rynek żywności możemy podzielić na cztery subrynki: rynek żywności funkcjonalnej, rynek artykułów konwencjonalnych, rynek produktów wygodnej żywności oraz rynek żywności ekologicznej. Światowy rynek żywności ekologicznej szacowany jest na 135 miliardów euro. Około 2% obszaru światowych upraw objętych jest certyfikacją ekologiczną. Globalny obszar upraw ekologicznych wzrósł w 2022 r. o ponad 20 mln hektarów i w 2022 roku osiągnął 96 mln hektarów. Znacząco wzrosła także liczba producentów ekologicznych, przekraczając 4,5 miliona. Sprzedaż żywności ekologicznej w 2022 roku sięgnęła blisko 135 miliardów euro. W 2000 roku było to 15,1 miliarda euro. Produkcja żywności metodami ekologicznymi ma ogromne znaczenie w tak mocno dziś propagowanej koncepcji zrównoważonego rozwoju. Strategia ta powinna realizować cele społeczne, ekonomiczne i ekologiczne.Rynek produktów ekologicznych ma określone cechy, uwarunkowane swoistymi zachowaniami i świadomością ekologiczną konsumentów, stopniem rozwoju gospodarczego i majętnością, prowadzoną polityką rolną oraz warunkami naturalnymi panującymi na terenie poszczególnych krajów europejskich jak i całego świata.
Grupa krajów V4 powstała 15 lutego 1991 r. jako regionalna forma współpracy pomiędzy czterema krajami Europy Środkowej: Polską, Węgrami, Czechami i Słowacją. Kraje te łączy nie tylko sąsiedztwo i podobne uwarunkowania geopolityczne, ale wspólna historia, kultura i tradycja. Ważnym faktem jest także to, że wszystkie kraje Grupy V4 przystąpiły do struktur unijnych w tym samym czasie.
Na wykładzie zostaną zaprezentowane wyniki badań uzyskane w ramach projektu finansowanego z Funduszu Wyszehradzkiego. Rozwój rolnictwa ekologicznego w poszczególnych krajach od momentu przystąpienia do UE, a także profil ekokonsumenta Grupy V4.