Projekty »
Gra komputerowa „Niezwyciężony” w perspektywie antropologii kultury
:: Projekt U092 (Szczegóły) | |
Terminy |
Czas trwania projektu: 1 godz. (45 min.) |
Miejsce realizacji: Wydział Filologiczny i Wydział Historii i Archeologii (013B NH)
Adres: Lublin, Plac Marii Curie-Skłodowskiej 4a
Victor Turner był jednym z twórców antropologii symbolicznej. Jego rozważania w zasadniczej części koncentrowały się wokół tematyki rytuałów. Od Van Genepa zaczerpną on termin liminalność, dotyczący fazy pośredniej w rytuale inicjacyjnym. Faza ta według Turnera ma fundamentalne znaczenie wspólnototwórcze i zaobserwować ją można we wszystkich kulturach. Charakteryzuje się ona przełamaniem schematów i norm kulturowych, chaosem, niepewnością, ale także kulturotwórczą siłą, witalnością generującą fenomen communitas, nieograniczonej hierarchiami wspólnoty. W społeczeństwach rozwiniętych liminalność nie zanika, ale realizuje się w formie doświadczeń określanych jako liminoidalne.
W swoim wystąpieniu chciałbym korzystając z koncepcji Victora Turnera poddać analizie grę „Niezwyciężony” (11 bit studios, 2023) będącą „grową” adaptacją twórczości Stanisława Lema. Gra ta w wielu aspektach wpisuje się w specyfikę laminalności i liminoidalności. Widać to wyraźnie zarówno w specyfice obcej, pozornie nie zamieszkałej planety Regis III, postaci Yasney, głównej bohaterki próbującej rozwikłać jej tajemnicę oraz przeżywanych przez nią przygodach. Analizując fabułę gry i samą rozgrywkę postaram się udzielić odpowiedzi na pytanie w jakich elementach gry zaobserwować można fenomeny liminalne i liminoidalne oraz jakie mają one znaczenie.
____________________________
Źródło grafiki: opracowanie własne.