Projekty »
Geralt Grywalny – elementy kultury rycerskiej w grze Wiedźmin III: Dziki Gon
:: Projekt U088 (Szczegóły) | |
Terminy |
Czas trwania projektu: 1 godz. (45 min.) |
Miejsce realizacji: Wydział Filologiczny i Wydział Historii i Archeologii (013B NH)
Adres: Lublin, Plac Marii Curie-Skłodowskiej 4a
Geralt z Rivii wyłaniając się spod pióra Andrzeja Sapkowskiego z biegiem lat szturmem podbił serca fanów różnorodnych tekstów kultury na całym świecie. Wkraczał w kolejne obszary popkultury i zachwycał miłośników literatury, gier wideo, filmów, seriali i cosplayu. Ogromny sukces gry Wiedźmin III: Dziki Gon autorstwa studia CD Projekt RED zapoczątkował globalną karierę marki, a kreacja Henry’ego Cavilla portretującego Białego Wilka w serialu serwisu Netflix utwierdziła i umocniła niezaprzeczalny wpływ postaci wiedźmina na obecny kształt popkultury.
Ale czy profesją Geralta jest tylko zawodowa likwidacja potworów? Czy wiedźmin ma w sobie coś ze średniowiecznego rycerza, a rycerz z wiedźmina? Na te pytania odpowie niniejszy wykład, wskazując na elementy kultury rycerskiej w grze Wiedźmin III: Dziki Gon, a zwłaszcza w drugim rozszerzeniu fabularnym Krew i Wino. Ponieważ gra ta charakteryzuje się wyjątkowym nasyceniem inspiracjami pochodzącymi z ogólnej wiedzy kulturowej, podczas wykładu będą one wyróżnione ze wskazaniem na ich łączność ze średniowieczną kulturą rycerską. Wskazane zostaną cnoty rycerskie, jak również elementy wyglądu zewnętrznego pasowanego wojownika, jego życia społecznego i rozrywek oraz powinności. Fabuła gry, jak i rozszerzenia fabularnego pozwala też odbiorcy aktywnie kreować postać wiedźmina jako wcielenie legendarnych cnót bądź ich zaprzeczenie.
Czy zatem sir Geralt z Rivii jest godzien tytułu rycerskiego? Odpowiedź na to pytanie będzie można poznać w trakcie wykładu.
____________________________
Źródło zdjęcia: Roland Nikrandt z Pixabay.