Projekty »
Czy rodzimy się jako "biała karta"?
:: Projekt K058 (Szczegóły) | |
Terminy |
Czas trwania projektu: 1 godz. (45 min.) |
Miejsce realizacji: Collegium Joannis Pauli II (C 919)
Adres: Lublin, Aleje Racławickie 14
(wejście do gmachu od strony ul. Łopacińskiego)
Okres prenatalny to najbardziej tajemniczy i najtrudniejszy do zbadania etap rozwoju człowieka, ponieważ dziecko nie jest wówczas dostępne do bezpośredniej obserwacji. Obecne możliwości techniczne dają nam jednak wgląd w procesy rozwojowe, jakie zachodzą na tym etapie życia. Ciągłość i charakter zachodzących przemian pozwalają traktować okres prenatalny jako integralny etap rozwoju człowieka.
Współczesna psychologia interesuje się życiem w całości jego przebiegu (life-span psychology). Dzięki temu podejściu rozwinęła się psychopedagogika prenatalna, która stara się budować wiedzę o rozwoju ruchowym, rozwoju zmysłów i psychiki człowieka przed urodzeniem oraz zgłębia znaczenie rozwoju przed narodzeniem dla całego życia człowieka. Najnowsze osiągnięcia nauk biologicznych i psychologicznych potwierdzają wpływ najwcześniejszego okresu życia na późniejsze funkcjonowanie człowieka. To niesamowite, że etap życia, z którego przeżyć nie jesteśmy w stanie odtworzyć na poziomie świadomości, ma ogromny wpływ na nasze dalsze życie.
Podczas warsztatów spróbujemy odpowiedzieć między innymi na następujące pytania: Kiedy określone zostają cechy, jakie każdy z nas posiada? Czy jeszcze przed urodzeniem można rozpoznać temperament dziecka? Czy dziecko prenatalne jest w stanie reagować na bodźce ze świata zewnętrznego? Czy noworodek rodzi się jako „biała karta”? Czy posiada jakieś umiejętności z okresu prenatalnego, które wykorzystuje w dorosłym życiu? Czym jest pamięć prenatalna i skąd o niej wiemy?
Informacje o życiu człowieka przed narodzeniem odnoszą się do przebiegu rozwoju każdego z nas. Dlatego możemy je włączyć do osobistej historii życia. Pozwala nam to lepiej rozumieć siebie i to, kim teraz jesteśmy.