Zarejestruj

Projekty »

Czy rodzimy się jako "biała karta"?

:: Projekt K058 (Szczegóły)
Adresaci
szkoła podstawowa - klasy VII-VIII, szkoła ponadpodstawowa
Dla niepełnosprawnych
niepełnosprawnych ruchowo
Forma prezentacji
dyskusja, prezentacja multimedialna, warsztat
Nauki i sztuki
nauki biologiczne
Przedmioty
biologia, etyka, filozofia, wiedza o społeczeństwie, wych. do życia w rodzinie
Organizator
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Wydział Nauk Społecznych
Autorzy
mgr Maria Jakubowska (kierownik),
dr hab., prof. uczelni Dorota Kornas-Biela
Terminy
Czas trwania projektu: 1 godz. (45 min.)
Edycja zakończona
Wtorek 2024-09-17 09:00 - 10:00
Wolne miejsca: 50
Edycja zakończona
Wtorek 2024-09-17 13:00 - 14:00
Wolne miejsca: 50
Edycja zakończona
Środa 2024-09-18 09:00 - 10:00
Wolne miejsca: 50
Edycja zakończona
Środa 2024-09-18 13:00 - 14:00
Wolne miejsca: 10

Miejsce realizacji: Collegium Joannis Pauli II (C 919)
Adres: Lublin, Aleje Racławickie 14
(wejście do gmachu od strony ul. Łopacińskiego)

Inne projekty w tym miejscu

Okres prenatalny to najbardziej tajemniczy i najtrudniejszy do zbadania etap rozwoju człowieka, ponieważ dziecko nie jest wówczas dostępne do bezpośredniej obserwacji. Obecne możliwości techniczne dają nam jednak wgląd w procesy rozwojowe, jakie zachodzą na tym etapie życia. Ciągłość i charakter zachodzących przemian pozwalają traktować okres prenatalny jako integralny etap rozwoju człowieka.

Współczesna psychologia interesuje się życiem w całości jego przebiegu (life-span psychology). Dzięki temu podejściu rozwinęła się psychopedagogika prenatalna, która stara się budować wiedzę o rozwoju ruchowym, rozwoju zmysłów i psychiki człowieka przed urodzeniem oraz zgłębia znaczenie rozwoju przed narodzeniem dla całego życia człowieka. Najnowsze osiągnięcia nauk biologicznych i psychologicznych potwierdzają wpływ najwcześniejszego okresu życia na późniejsze funkcjonowanie człowieka. To niesamowite, że etap życia, z którego przeżyć nie jesteśmy w stanie odtworzyć na poziomie świadomości, ma ogromny wpływ na nasze dalsze życie.

Podczas warsztatów spróbujemy odpowiedzieć między innymi na następujące pytania: Kiedy określone zostają cechy, jakie każdy z nas posiada? Czy jeszcze przed urodzeniem można rozpoznać temperament dziecka? Czy dziecko prenatalne jest w stanie reagować na bodźce ze świata zewnętrznego? Czy noworodek rodzi się jako „biała karta”? Czy posiada jakieś umiejętności z okresu prenatalnego, które wykorzystuje w dorosłym życiu? Czym jest pamięć prenatalna i skąd o niej wiemy?

Informacje o życiu człowieka przed narodzeniem odnoszą się do przebiegu rozwoju każdego z nas. Dlatego możemy je włączyć do osobistej historii życia. Pozwala nam to lepiej rozumieć siebie i to, kim teraz jesteśmy.

  • Foto